31 Temmuz 2008 Perşembe

HAYATIMIZA LEZZET KATAN SOSLAR


Sevgili Ayşenin başlatmış olduğu blog dünyamıza renk katan Yaman Etkinlikler serisinin Ağustos ayı ev sahibesi benim. :)
Ayşe ile mailleşmelerimiz sonucunda bu ayki etkinlik konumuzun “Hayatımıza Lezzet Katan Soslar” olmasına karar verdik. SOS konusu benim çok ilgimi çekti. Basit bir yemek hazırlanan pratik bir sosla herkesin iştahla ve hayranlıkla yediği bir lezzete dönüşebilir. Mutfaktaki kurtarıcılarımız ve sofralarda süslü sunumların vazgeçilmezi olan SOS konusu umarım sizinde ilginizi çekmiştir.

Etkinlik logosunu bloğunuza koymak için aşağıdaki kodu kopyalayabilirsiniz. :)

Bu etkinlik sayesinde sofralarımızı renklendirecek pratik ve lezzetli sos arşivimiz olacak umuduyla sizlere yapabileceğiniz alternatifleri sıralamak istiyorum:
  • Makarna sosları
  • Salata sosları
  • Çorba ya da yemek terbiye sosları
  • Et-Tavuk-Balık sosları (ızgara, kızartma veya süsleme için hazırladıklarımız)
  • Pasta süsleme için kullanılan çikolata veya meyve sosları
  • Cips sosları
  • Reçeller, marmelâtlar, jöleler
  • Ev yapımı salça veya mayonez
  • Turşu sosları
  • ve aklınıza gelen diğer soslar…

Hayatınıza lezzet katan sos tarifleriniz ile birlikte adınızı, yaşadığınız şehir veya ülkeyi, etkinlik yazınızın url adresini en son 31 Ağustos 2008 tarihine kadar gannepisiriyor@gmail.com göndererek etkinliğe katılabilirsiniz. Blogu olmayan katılıcımlar url adresi yerine fotoğraf göndererek etkinliğe kolaylıkla katılabilirler.

Şimdiden herkese kolay gelsin. Yaratıcı, pratik ve leziz sos tariflerinizi heyecanla bekliyorum. Güzel bir etkinlik olması dileğiyle…

İnternette bulduğum sos ile ilgili yazıları aşağıya sizin için toparladım. Genel bilgi anlamında faydalı olacağını düşündüm.

“Sos,
aşçılıkta bir yemeğin hazırlanmasında kullanılan veya yemeğin servisi sırasında üzerine dökülen sıvı veya yarı katı (yoğun) haldeki yardımcı yemektir. Soslar tek başına tüketilmez, ana yemeğe lezzet, su veya görsel güzellik katma amacıyla kullanılır. Sos sözcüğü Fransızca bir sözcük olup (sauce), İngilizce'de tuzlu anlamına gelen salted kelimesinin Latince'si olan salsus sözcüğünden gelir. Genellikle soslar sıvı bileşenler içerirken, makarna türü yiyeceklere ilave edilen soslar daha çok katı bileşenler içerir. Hazırlanma şekillerine ve amaçlarına göre soslar soya sosu, beşamel sosu veya salata sosu gibi isimler alır.” (Vikipedi)

“Makarnanın ana yemek olarak yenebilmesini sağlayan en büyük yardımcı etken sostur. Farklı makarnalar için uygun olan soslar da farklılık gösterir. İşte size soslara göre makarna seçiminde bir kaç ipucu...


Spagetti: Spagetti gibi uzun ve yuvarlak makarnalarda, bu özellikleri nedeniyle genellikle sıvıyağ ile yapılmış domatesli ve salçalı soslar kullanılır.


Erişte gibi yassı makarnalar: Bu çeşitler için daha yoğun kıvamlı; mesela peynir, yumurta ve krema bazlı soslar tavsiye edilir.


Burgu ve ince uzun makarnalar: Bu tip makarnaların sosun suyunu emme özelliği bulunur. Bu sebeple sulu ve sebzeli soslar bu şekiller için idealdir.


Mantı ve midye şekilli makarnalar: Daha çok etli ve kıymalı soslarla birlikte kullanılır. Sosları iyi taşıdıkları için salatalarda da mükemmel sonuç verirler.


Kalem, boncuk şekilli makarnalar: Bu çeşitler fırın makarnalar için uygundur. Salatada da kullanılabilir.“
(http://ntv-msnbc.com.tr/news/315427.asp)

Ayrıca Hürriyet gazetesi köşe yazarlarından Arman Kırım’ın soslarla ilgili iki tane yazısını buldum. Altta linklerini verdim. Vakti ve ilgisi olanların linkleri tıklayarak sosların tarihi ve çeşitleri ile ilgili daha geniş bilgiye
buradan ve şuradan ulaşabilirler. :)

24 yorum:

Calimero Mutfakta dedi ki...

Canim gercekten basit yemekleri lezzetlendirip ana yemege cevirmede soslar cok ise yariyor. cok guzel ve faydali bir konu olmus bu ayin etkinligi. bakalim ben arastirip herkesin begenip kolayca hazirlayabilecegi bir sosla katilmak istiyorum bu etkinlige :) sana da kolay gelsin simdiden.. :) sevgilerle

PAPATYA PRENSES dedi ki...

Çok güzal bir konuymuş buu:) Kolaylıklar diliyorum canım:)

LaMa dedi ki...

Gannecigim, cidden harika bir konu secmissin,kolay gelsin etkinlikte de. birz oyalayici ama cok keyifli bir is ev sahpligi yapmak, malum ben 2 kere yaptim :)
opuyorum cook
not: annenden izin aldin miiiiiiiii?

banu kırmızıgül dedi ki...

canım merhaba,
cok guzel bir konu gerçekten ve bannerin harika olmus. mutlaka bu guzel etkinliğe katılacağım sevgiler..

mutlulukmutfaktagizlidir dedi ki...

Canım arkadaşım benim, merhaba!Ben de, Fadime'mi özledim, bir ziyaret edeyim bakalım neler yapıyor diye uğradım.Harika bir etkinlik bu canım, katılım çok yoğun olacak gibi! Sos sevmeyen bir insan düşünemiyorum!
İlk anda kaçırdım diye üzüldüm bir daha okudum, ohh, bir ay zamanım var dedim. İçim rahatladı! Banner'da çok güzel olmuş! Sıkı bir çalışma! Muhteşem olmuş!
Öptüm canım!

deniz dedi ki...

merhaba ganne,

blogunu surekli takip ediyorum.inşallah bu sos etkinliğine katılacağım.seni denizedogru.blogspot.com bloguma davet ediyorum.gorusmek uzere hoscakal....

aslı'nın mutfağı dedi ki...

Bayıldım bu konuya! Hemen düşünmeye başladım bile :) Şimdiden kolaylıklar diliyorum sevgili Ganne, bol katılımlı bir etkinlik olsun.. Kodu ekliyorum..

GANNE dedi ki...

Calimerocum konuyu begenmene sevindim. Pratik so tarifini bekliyorum :)

Lulucum senin de yaratıcı fikirlerini bekliyorum. :)

Lamacım konuyu begendin demek sen de. Mutlu oldum. :) Tecrubeli ev sahibi olarak zorda kalırsam yardım isterim senden. :) Anne izni konusunu halledicem inşallah. :)

Banu konuyu ve bannerı begenmene sevindim. :) Banner kendi başıma ortaya çıkardığım bir şeydir. Begenilmesi hoşuma gitti. Katılımını bekliyorum. :)

Burçakcım ben de ozledim seni. :) Geç kalmadın daha çok zaman var. Katılımını bekliyorum. :) Bannerı begenmene sevindim. Opuyorum ben de. :)

Merhaba Deniz. Takipçim oldugunu bilmek çok guzel. KAtlımını bekliyorum. Ben de gelirim ziyarete. Sevgiler...

Aslı konunun ilgini çekmesine çok sevindim. Yaratıcı tariflerinizi bekliyorum. Sevgiler...

pelince dedi ki...

Çok güzel bir konu,ne soslar duyacağız kimbilir...

Sevgiler..

karakazan dedi ki...

Gannecigim,insanin aklina hic gelmeyecek bir etkinlik konusu bulmusun canim seni tebrik ediyorum:)INsAllah bende katilmak istiyorum,simdiden herkese kolayliklar diliyorum canim.

sevgilerimle,serap.

Eya dedi ki...

Sevgili Ganne...hayirli ugurlu olsun etkinligin.Cok arzuladigim halde Aysenin 2 etkinliine de katilamadim ama insallah bu sefer elimden geleni yapmak istiyorum.Logo coook güzel, hemen sayfama ekledim.Kolayliklar dilyorum, sevgilerimle...

Zehra

Kirpikteki Gözyaşı dedi ki...

Çok güzel ve leziz bir konu olmuş! Fikrinize sağlık! Kolaylıklar canım!

bir demet feslegen dedi ki...

Çok güzel bir konu seçmişsin, tebrikler..Eminim ne güzel öneriler gelecek..Kolaylıklar diliyorum, öbür ay da ben, bakalım neler olacak :)
Sevgiler

ayseyaman dedi ki...

Gannecim ellerine emeklerine sağlık!
Sen bu etkinlikle bu kadar ilgilenmesen böyle güzel olmazdı..Banneriyle yazısıyla sloganıyla çok güzel bir etkinlik hazırladın.. Tekrar ellerine emeklerine sağlık...:)

Yaren dedi ki...

Sevgili Ganne yeni etkinlik hayirli olsun:) cok güzel bir secim olmus.Cok güzel tarifler birikecek insal.Sana kolayliklar diliyorum canim,sevgiyle kal.

SOFRAOZLEMİ dedi ki...

merhaba

size bu etkinlikte kolaylıklar ve başarılar dilerim..
lulumun tavsiyesiyle ıslak kurabiyenizin tairifini denedim ve çok güzel oldu.. teşekkürler bu nefis tadlar lezzetler için....sevgiler.

Unknown dedi ki...

merhaba
cok guzel bir etkinlik konusu secmissin canim.sossuz bir yemek dusunemiyorum.
guzel bir etkinlik olacagini dusunuyorum simdiden merakla arkadaslarin tariflerini bekliyorum.
Allahtan bir mani olmazsa bende katilmak istiyorum.
lagoyu aldim.
selam ve sevgilerrr.

Adsız dedi ki...

Merhabalar güzel bir blog buldum tesadüfen ve ne güzel bir etkinlik :)kolay gelsin

GANNE dedi ki...

Pelincim, senin de yaratıcı sos fikirlerini bekliyorum. :)

Serapcım katılımını bekliyorum. Konuyu begenmene sevindim. :)

Sevgili Zehra inşallah bu etkinliğe katılabilirsin. Güzel dileklerin için teşekkür ederim. :)

Seblacım konuyu beğenmene sevindim. Katılımını bekliyorum. :)

Eda teşekkür ederim. Sana da etkinlik de şimdiden kolay gelsin. :)

Ayşecim senin yardımların da olmasa olmazdı. Ben teşekkür ederim. :)


Yaren teşekkür derim. Katlımını bekliyorum. :)

Sevgili Özlem, ıslak kurabiye tarifimi deneyip memnun kalmana çok sevindim. :)


Sevgili Özgül, katlımını bekliyorum. :)

Sevgili Fulya, ben de yorumun sayesinde senin blogunu görmüş oldum. Ziyaretlerimiz aratr bundna sonra birbirimize. Katılımını bekliyorum. Sevgiler...

Damak Tadı dedi ki...

Sevgili Ganne,
Çok değişik bir etkinlik olacağa benziyor..Bu zamana kadar sanırım böyle bir konu işlenmemişti..)Kolaylıklar diliyorum şimdiden..


Sevgilerle..

Adsız dedi ki...

merhaba. ben de etkinliğe mutlaka katılmayı istiyorum. bu arada daha yolun başındayım ve herkesi bloguma bekliyorum.
baharinmutfagi.blogspot.com

Adsız dedi ki...

herkese bol soslu yaşamlar tarifimi en kısa zamanda yayınlıcam ve aranıza bende yeni katıldım ara sıra banada ugrarsanız seviniri.pasthane.blog.spot

Adsız dedi ki...

Tesadüfen tam mayonez yaptığım gün, bu blogu buldum. İlk defa bir etkinliğe katılacağım sayenizde. Cici bannerınızı da ekledim. Bitiş gününe çok az kalmış, umarım kaçırmamışımdır.

Bir de, diğer tariflerin linklerini göremedim, 31 Ağustos'tan sonra mı yayınlayacaksınız hepsini?

Sevgiler,
Bol yemekli günler...

yeşim dedi ki...

sevgili ganne
etkinliğe katılmayı düşünüyorum canım.logoyu bloğuma ekledim...
teşekkürler....izmirden sevgiler....